Hvad vil du være

Hvor vil du hen?
Hvad vil du være for en?

Pil (Dronning månen)

Er vi et godt match?

Valg af efterskole handler om interesser, værdier, kultur, pædagogik og atmosfære. Er du og Lunderskov Efterskole et godt match?

Hvad vil Lunderskov Efterskole?

Lunderskov Efterskole har et særligt fokus på Scene, Film, Medier og Musik, men vores egentlige formål er at hjælpe unge frem til nogle svar på det store spørgsmål: Hvad er det gode liv?
Når man skal lære om livet, kan man ikke nøjes med at læse om det og tale om det, – man må også prøve at leve det. Lunderskov Efterskole er et godt sted at øve sig – en slags forhindringsbane til livstræning.

Hvorfor tage på Efterskole?

Vi tror, du overvejer at tage på efterskole for at få noget mere, end det du kan opleve i din gamle skole.

Selvfølgelig skal du gå i skole og tage din eksamen, – men du vil mere end det!

Du vil finde ud af, hvem du egentlig er, hvad du kan, hvad du mener, og du vil have succes med nogle ting, der er vigtige for dig.

Du vil gerne vide mere om at være menneske – om at være dig – og om at være „os“.

SKOLENS 3 RØDE TRÅDE

Dit år på Lunderskov Efterskole er præget af 3 mål – eller 3 røde tråde.
De 3 tråde er flettet sammen gennem hele skoleåret og præger både linjefag, valgfag og den øvrige undervisning.

KREATIV FORTÆLLING & Formidling

Vi ønsker være en efterskole, hvor morgendagens kreative fortællere kan lære de grundlæggende ting om fortællingens værdi og fortællingens håndværk. Vores elever fortæller og formidler på mange forskellige måder:
Scene | Film | Medie | Musik

Livsoplysning & Fællesskab

Hvad vil det sige, at være menneske og hvad er et godt fællesskab?
Hvem er jeg og hvad er det gode liv.
Vores måske allervigtigste røde tråd i skoleåret handler om, at du lærer dig selv bedre at kende, får nye perspektiver på livet og opdager glæden ved et forpligtende fællesskab.

Din uddannelse

Efterskoleåret er overgangen til din ungdomsuddanelse, og det tager vi meget alvorligt. Du kan tage prøve i både 9. og 10. klasse hos os – helt ligesom i folkeskolen.
Men vi synes faktisk, at prøverne er mindre vigtige end den modning, der sker med vores elever. Derfor er undervisningen heller ikke helt magen til den i folkeskolen – vi synes faktisk, den er bedre 😉

SKOLENS PÆDAGOGISKE TREKLANG

Vores pædagogik har mange fædre, og er indgående beskrevet i vores Pædagogiske Grundbog.
Helt centralt står vores pædagogiske treklang, der består af faste RAMMER, stærke RELATIONER og gode SAMTALER.

RAMMER

Eleverne møder faste pædagogiske rammer, der giver fælles klare forventninger og får hverdagen til at fungere. – Hvor skal man være hvornår, hvem gør hvad, hvad er proceduren til aftensmad, hvor skal man sidde til samlinger…sådan nogle ting. – Det giver forudsigelighed og tryghed. Men rammer er også den kultur, vi som skole forsøger at skabe, og som vi regner med, at du er kommet for at deltage i.

RELATIONER

Stærke relationer mellem ansatte og elever er kernen i et efterskolefællesskab og måske grunden til at skolens ansatte elsker deres arbejde. Relationspædagogikken er en tålmodig pædagogik, hvor nøgleordene er ægte interesse, anderkendelse og tillid.

SAMTALER

Samtaler er det vores vigtigste redskab til næsten al slags pædagogisk arbejde. Det er i samtalerne, vi når hinanden og det er gennem samtaler, vi kan vise vej og forklare muligheder og begrænsninger.
Alle lærere på Lunderskov Efterskole er særligt uddannet i samtale og øver sig hver eneste dag.

Nej tak til skæld-ud

“Når man taler til stodderen i et menneske, får man stodderens svar
Når man taler til kongen i et menneske, får man kongens svar”

Vi synes, det er meget vigtigt, at vi kan tale ordentligt og ligeværdigt med hinanden. Derfor vil du meget sjældent opleve, at vi skælder ud.

Selvfølgelig kan vi blive gale i skralden, men grundlæggende er det ikke vores mål, at du skal være lydig, men at du selv skal tage ansvar og finde dig til rette i de rammer og regler, der nu engang gælder for et fællesskab.

At vi har plads til forskellighed og er tålmodige, betyder ikke, at du kan tillade dig hvad som helst. Vi skal ikke bestemme, hvordan du skal være, men selvfølgelig er der grænser for, hvordan du kan være her – det må være rimeligt.

Samtale

Vi har stor tillid til ”samtale”. Det er måske et lidt gammeldags ord, men det er præcis, hvad det handler om. Man kunne kalde det ”Den Interpersonelle Kommunikations Kompetence”. Men vi vælger at kalde det ”Evnen til at tale sammen på en ligeværdig måde”. Uanset om det handler om dit udbytte af undervisningen, de tusinde små ting i hverdagen, om kæresteproblemer eller om din chance for at få et godt arbejde – så er evnen til at SAMTALE med andre mennesker helt utrolig vigtig! Derfor er det også noget, vi bruger meget tid på i undervisningen, til fællesmøder, i kontaktgruppen eller når der er brug for det.

Regler

For at beskytte dig og fællesskabet har vi nogle helt faste og enkle regler, der hjælper med, at alle får et godt ophold på efterskolen.

Vi skal behandle hinanden ordentligt og værdigt.

Du må ikke have nogen form for seksuelt samvær på skolen.

Du må ikke indtage, besidde eller være påvirket af alkohol eller euforiserende stoffer.

Bemærk også, at skolen kun er for ikke-rygende elever!

Lige – værdighed

Man siger, at et samfund skal kendes på den måde, man er uenig på. – Sådan er det måske også med en efterskole. Vi lægger stor vægt på at være tydelige, når vi fortæller, hvad man må og ikke må. Men det er mindst lige så vigtigt for os, at vi taler ligeværdigt med hinanden og om hinanden.

To piger i samtale
Vi har et godt fællesskab med varme værdier

Du bor her

Lunderskov Efterskole er både en skole og et ”hjem” i den periode, du er her. Fællesskabet er helt unikt, og du kommer måske aldrig til at opleve noget så intenst i dit liv igen.

Men fællesskabet bliver kun rigtig godt, hvis alle gør deres bedste og overholder de regler og aftaler, der laves. At forholde sig til det, er en del af at gå på efterskole.

Se hvad vores forældre siger om os

Vi har samlet nogle aktuelle udsagn fra vores Facebook side:

Utroligt engagerede personale og ikke mindst en flok unge med gå på mod og trang til at udvikle sig. Man mærker energien første gang man besøger jer.
Kim Bæhrenz, 25. august

Man mærker den gode atmosfære, straks man træder ind ad døren.
Der er tænkt over hvordan man praktisk bedst arrangerer tingene; og det gøres kun hvis der er engageret personale og dygtig ledelse til stede. Samtidig imponeres man af alle de gode faciliteter på såvel gangene som i undervisningslokaler mm. Det er høj standard i forhold til andre efterskoler. Det giver glade, trygge unge der kan få et fantastisk skoleår!
Birgit Buchbjerg Paulsen, 26. august

Høj faglighed, engagerede personaler, højt til loftet i trygge rammer, og ikke mindst plads til det sociale. Efter vores første besøg på efterskolen, gik vi hjem med et smil på læben og ro i maven. Er overbevist om, at der kommer en flok glade og modne unge mennesker ud i verden, i 2015. Tak, Lunderskov Efterskole.
Lisa Hansen, 26. august

Ledelse og lærerne brænder for det – det mærker man straks. Der er styr på tingene og klare værdier samtidig med at der er plads til grin og smil. Skolen har en rigtig god balance mellem de hårde og bløde værdier – det giver tryghed for os forældre og håb om at vores børn bliver mere “hele” mennesker efter et ophold hos Jer.
Benny Allerup Gammelgaard, 26. august

At I er nogle fantastiske ansatte. At I er behaglige at snakke med. Er der konflikter, er I gode til at træde til. Alt i alt er det en rigtig god efterskole.
Kuka Hendriksen, 27. august

Skal børn på efterskole eller ej? Jeg må sige at det var med blandede følelser, at jeg skulle “overlade” min datter til en efterskole.. men jeg vil rose jer, I er jo FANTASTISKE! Der er super god information/dialog/rummelighed, samtidig med at I har en god og fornuftig holdning til hvad unge må ,og ikke må…Jeg er helt tryg ved jeres skole/ansatte… Tak! til jer alle.
Anita Gammelgaard, 30. august